I am a research and teaching assistant in the Media Use and Effects Division at the Departement of Communication and Media Research Zurich (IKMZ), University of Zurich.
In my research I investigate substance use among adolescents and the impact of social media. To better understand social dynamics on- and offline I conducted qualitative interviews, a three wave network survey at five secondary schools and a representative survey among adolescents and young adults in Switzerland. My theoretical contribution advances a relational understanding of social media use, while my publications and research reports inform prevention efforts related to alcohol and tobacco consumption.
Curriculum Vitae
2017 – |
at UZH
|
2012 – 2020 | |
2011 – 2013 | Student Assistant at UZH |
2017 – | PhD in Communication Studies at UZH |
2011 – 2014 | MA in Communication Studies, Psychology, Sociology at UZH |
2008 – 2011 | BA in Communication Studies, Psychology, Sociology at UZH |
Teaching and Research Interests
Social media
Social influence and social norms
Risk behavior among adolescents
Preventioncampains and campain evaluation
Awards
2022 | |
2021 | |
2019 |
|
Publications
Journal articles
Nittas, V., Mütsch, M., Frey, T., Braun, J., Puhan, M.A. (2022) Effectiveness of a tailored web app on sun protection intentions and its implications for skin cancer prevention: A randomized controlled trial. PLOS Digital Health 1(5): e0000032. https://doi.org/10.1371/journal.pdig.0000032
Geber, S., Frey, T., & Friemel, T. N. (2021). Social media use in the context of drinking onset: The mutual influences of social media effects and selectivity. Journal of Health Communication, 26(8), 566-575. https://doi.org/10.1080/10810730.2021.1980636
Friemel, T. N., Frey, T., & Seifert, A. (2021). Multidimensional digital inequalities. Theoretical framework, empirical investigation, and policy implications of digital inequalities among older adults. Weizenbaum Journal of the Digital Society, 1(1), 1–24. https://doi.org/10.34669/wi.wjds/1.1.3
Geber, S., Frey, T., & Friemel, T. N. (2021). Social aspects of health communication – Towards a research agenda. European Journal of Health Communication, 2(2), I-IV. https://doi.org/10.47368/ejhc.2021.200
Book chapters
Frey, T. & Friemel, T. N. (2021). Tabakkonsum on- und offline: Der Einfluss der Instagram- und Snapchat-Nutzung auf normative Vorstellungen und das Konsumverhalten unter Jugendlichen. In F. Sukalla & C. Voigt (Hrsg.), Risiken und Potenziale in der Gesundheitskommunikation. Beiträge zur Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Gesundheitskommunikation 2020 (S. 79-88). Leipzig: Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft e.V. https://doi.org/10.5167/uzh-208152
Friemel, T. N., & Frey, T. (2019). Kommunikationskampagnen zur Gesundheitsförderung und Prävention. In: C. Rossmann & M. Hastall (Hrsg.), Handbuch der Gesundheitskommunikation. Kommunikationswissenschaftliche Perspektiven. Springer Reference Sozialwissenschaften (S. 399-410). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-10948-6_31-1
Frey, T., Friemel, T. N. & Fretwurst, B. (2018). Situationsanalyse als Grundlage für eine Kampagne zum Thema Organspende. In P. Stehr, D. Heinemeier & C. Rossmann (Hrsg.), Evidenzbasierte | evidenzinformierte Gesundheitskommunikation (S. 113-123). Baden-Baden: Nomos. https://doi.org/10.5771/9783845291963-113
Friemel, T. N. & Frey, T. (2018). Evidenzbasierte Kommunikationskampagnen: Organisationsstrukturen und Prozesse. In P. Stehr, D. Heinemeier & C. Rossmann (Hrsg.), Evidenzbasierte | evidenzinformierte Gesundheitskommunikation (S. 87-98). Baden-Baden: Nomos. https://doi.org/10.5771/9783845291963-85
Friemel, T. N., Frey, T. & Elbrecht, K. (2014): Evaluation der Verkehrssicherheitskampagne „Such Blickkontakt“: Welche Rolle spielen Theorien bei der Evaluation? In: Baumann, Eva et al. (Hrsg.): Gesundheitskommunikation als Forschungsfeld der Kommunikations- und Medienwissenschaft. Baden-Baden: Nomos, p. 105-117. https://doi.org/10.5771/9783845254685
Reports
Frey, T. & Friemel, T. N. (2021). Substanzkonsum unter Jugendlichen und jungen Erwachsenen in der Schweiz im Jahr 2021. Eine repräsentative Befragung unter 15- bis 19-Jährigen. Zürich: Universität Zürich. https://doi.org/10.5167/uzh-211166
Frey, T. & Friemel, T. N. (2019). Tabak- und Alkoholkonsum on- und offline. Leitfadeninterviews mit Jugendlichen & Experteninterviews mit Akteuren aus der Praxis. Kurzbericht zu zentralen Befunden. Zürich: Universität Zürich. https://doi.org/10.5167/uzh-224112
Friemel, T. N., Fischer, S. & Frey, T. (2019): Rede über Organspende – Deinen Liebsten zuliebe. Wirkungsmessung und Analyse der BAG Organspende-Kampagne 2019-2021. Zwischenbericht 2019. Zürich: IaKom.
Friemel, T. N., Fischer, S. & Frey, T. (2018): Rede über Organspende – Leben ist Teilen. Wirkungsmessung der Kampagne Organspende 2016-2018. Schlussbericht. Zürich: IaKom.
Friemel, T. N., Frey, T. (2016): Augen auf die Strasse. Outcome-Evaluation der Kampagne „Ablenkung 2013 bis 2016“. Zürich: IaKom.
Friemel, T. N., Frey, T. (2016): Prozess-Evaluation der FVS- Kampagne „Ablenkung 2013 bis 2016“. Zürich: IaKom.
Friemel, T. N., Frey, T. (2015): Such Blickkontakt. Outcome-Evaluation der Kampagne „Fussgänger-Fahrzeuglenkende 2012 bis 2015“. Zürich: IaKom.
Friemel, T. N., Bonfadelli, H., Fischer, S., Frey, T., Bächler, J. & Fretwurst, B. (2015): Situationsanalyse Organspende Schweiz. Schlussbericht zur Grundhaltung und zum Wissensstand der Bevölkerung im Auftrag des Bundesamts für Gesundheit BAG. Zürich: IaKom.
Fretwurst, B., Fischer, S., Frey, T. & Bonfadelli, H. (2015): Nutzung und Bewertung der Schweizer Radio- und TV-Programme 2015. Zürich: IaKom.